onsdag 14 mars 2012

I bland är facebook bra- för vävningen


I detta fallet satt jag i går och kollade runt på gruppen Vävspolen och upptäckte att Umeå Universitet kommer att köra en kurs till hösten , helt på distans utan träffar: I VÄVNING!
Vävdesign-fördjupning heter den och jag är väldigt sugen på att gå den. Mer info för den intresserade finns här

Inte nog med det så håller Grebbestads folkhögskola en vävvecka för vävlärare. Det låter som en underbar vecka då jag vet hur fantastisk vävsalen är och hur vackert det är i Grebbestad. Tyvärr ligger den veckan precis när min lilla knodd är beräknad att komma till världen så jag håller tummarna att det blir flera inspirationsveckor.

Min vävinspiration har växt denna termin och nu drar jag i gång projektet ; " sätta upp min vävstol hemma i lägenheten igen". Jag vill kunna väva så mycket som möjligt nu innan sommaren och har en förhoppning att kunna gå den vävkursen till hösten. Knodden kanske kan vara med och väva :)

Jag fick tips pÃ¥ en amerikansk vävbok som gÃ¥r att köpa pÃ¥ nätet i Sverige. The handweaver´s pattern Directory
Bilden är lånad härifrån



Den innehåller över 600 varianter på mönster som kan göras på bara 4 skaft.
Den ligger högt på min önskelista just nu.
Amerikanarna är väldigt duktiga på stick,virk och vävböcker.Det är farligt att börja leta runt på sidor med väv och stick litteratur. Jag vill skaffa det mesta. Men samtidigt tycker jag att det är viktigt att kunna inspirera mina kursdeltagare och visa på hur mycket man faktiskt kan göra med vävningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar