måndag 12 mars 2012

eko och naturlighet

Nu när jag är gravid och har ett litet liv att ta speciellt ansvar för funderar jag en hel del på all skit som finns runt om oss i vardagen.
Jag var på baby och barnmässan när vi var i Göteborg förra veckan och då köpte jag en bok om vad som är i kosmetika. Vilka kemiska ämnen och tillsatser som faktiskt finns i de hudkrämer, smink och schampo, hårfärg som många använder mycket och dagligen. Det är bra, men skrämmande läsning för det finns så mycket Skit rent ut sagt i de produkter som säljs mest.
Boken heter Badskumt- Gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg  av Katarina Johansson.
Som tur är sÃ¥ finns det företag som arbetar med det naturliga och vill använda sÃ¥ bra produkter som möjligt. De största är Weleda och  Dr. Hauschka

Under gravidyogan har min lärare pratat om mycket kring graviditeten och hon kom in på just detta ämne och sa att enligt den yogiska traditionen så menar man att allt man använder utanpå kroppen, på huden och i håret, sak man även kunna använda inuti kroppen. Så det man smörjer in sig i ska man även kunna äta.
Jag känner att det är nåt som känns helt rätt. Varför stoppar man på sig ämnen som man inte vet vad det är för något när det går lika bra att smörja in sig i en ekologisk neutral olja, typ mandelolja.

Detsamma gäller hårfärg och det finns faktiskt en skönhetssalong här i Karlstad; ekolea som har ekologiska behandlingar och klipper även. Det kostar tyvärr en del så det blir något jag får spara till för nästa gång jag klipper mig och färgar håret vill jag att det ska vara eko.

Jag som är en planeringsmänniska har redan börjat kolla på leksaker till knodden och efter att jag såg filmen Underkastelsen på svt play så började jag fundera på plaster och leksaker med ftaler och annat gift.
Jag hittade till Ekokuls hemsida där det finns allt från leksaker till nappar, nappflaskor till barn som är eko reko och giftfria.


Bilderna är lånade härifrån


Helst skulle jag vilja att knoddens alla leksaker är eko, giftfria, alt från second hand. Detsamma gäller kläder.

Sen gÃ¥r det inte att vara helt nitisk det är klart. Det har tyvärr att göra med ekonomi ocksÃ¥. Eller handlar det bara om prioriteringar? 
Jag hoppas kunna hålla min kära knodd så giftfri som möjligt så länge det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar