fredag 3 februari 2012

hemslöjden 100år

I går morse fick jag vara med på en kulturfrukost på Värmlands museum. Där hade länshemslöjdskonsulenten Carina Olsson ett litet föredrag om Hemslöjd och uppmärksammade att Hemslöjden firar 100 år i år. Det kommer att vara utställningar och firandet kommer att uppmärksammas på olika sätt i hela landet. Så håll gärna ögonen öppna och fira vår hemslöjd!

Bilden är lånad här.


Kuriosa om bilden;Allt är slöjdat. Det är ett riktigt nystan med garn och 1an är sydd med rötter. Snyggt gjord.

Carina pratade även om en bok som jag lagt bort i minnet ett tag, men nu hittade den fram igen. Jag har inte boken själv, men av Hemsidan  sÃ¥ verkar det vara en helt ljuvlig bok. Scandinavian Folklore. Där har författaren fotat detaljer av hembyggdsdräkter och massa fint hantverk.PÃ¥ hemsidan stÃ¥r det sÃ¥här :
"Scandinavian Folklore" är helt unik i sitt slag. Ett praktverk med över 700 bilder på mer än 100 varianter av folkdräkter och bunader från Sverige och Norge."

Detta är en bok jag verkligen kan tänka mig att ha hemma och inspireras från.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar